Opis procedury rejestracji własnej działalności gospodarczej
Podjęcie działalności gospodarczej przez osoby fizyczne, w tym również wykonujące działalność gospodarczą na podstawie koncesji i zezwoleń, wymaga zgłoszenia do ewidencji działalności gospodarczej. Ewidencja działalności gospodarczej jest jawna. W celu zarejestrowania działalności gospodarczej należy się zgłosić do Działu Rejestracji z dowodem osobistym i wypełnionym formularzem zawierającym oznaczenie przedsiębiorcy, miejsca zamieszkania i adresu przedsiębiorcy, a jeżeli stale wykonuje działalność poza miejscem zamieszkania - również wskazanie siedziby i adresu zakładu głównego, oddziału lub innego miejsca, określenie przedmiotu wykonywanej działalności gospodarczej, wskazanie daty rozpoczęcia działalności gospodarczej. Wraz z wnioskiem o wpis do ewidencji działalności gospodarczej trzeba uiścić opłatę administracyjną wynoszącą 100 zł (jeżeli wniosek dotyczy zmiany wpisu, opłata stała wynosi 50 zł). Wpisu do ewidencji dokonuje wójt, burmistrz albo prezydent miasta.
Najpóźniej w terminie 14 dni od zgłoszenia przesłane zostanie listem poleconym zaświadczenie o wpisie do ewidencji działalności gospodarczej. Należy uważnie wypełnić formularz, gdyż w przypadku jakichkolwiek braków formalnych organ ewidencyjny wzywa do ich uzupełnienia. Jeżeli nie uczynimy tego w wyznaczonym terminie, organ ewidencyjny wyda decyzję o odmowie wpisu.
Krajowy Rejestr Sądowy (KRS) składa się z:
1) rejestru przedsiębiorców;
2) rejestru stowarzyszeń, innych organizacji społecznych i zawodowych, fundacji oraz publicznych zakładów opieki zdrowotnej;
3) rejestru dłużników niewypłacalnych.
Rejestr prowadzony jest przez sądy rejonowe (sądy gospodarcze). Charakteryzuje się jawnością dostępu do jego danych.
Wpisowi do rejestru podlegają m.in.:
1. spółki jawne;
2. spółki partnerskie;
3. spółki komandytowe;
4. spółki komandytowo-akcyjne;
5. spółki z ograniczoną odpowiedzialnością;
6. spółki akcyjne;
7. spółdzielnie;
8. przedsiębiorstwa państwowe;
9. towarzystwa ubezpieczeń wzajemnych