O obowiązku odśnieżania chodników przypominamy właścicielom nieruchomości. Zobowiązanie to dotyczy właścicieli wszystkich nieruchomości, niezależnie od ich przeznaczenia i sposobu użytkowania. Nie ma znaczenia czy działka granicząca z chodnikiem jest zabudowana ani czy właściciel zamieszkuje posesję.
Obowiązek ten wynika z art. 5 ust. 1 pkt 4 ustawy z dnia 13 września 1996 r. o utrzymaniu porządku i czystości w gminach. W świetle obowiązujących przepisów uprzątnięcie błota, śniegu, lodu i innych zanieczyszczeń z chodników położonych wzdłuż nieruchomości ciąży na właścicielu nieruchomości. Przy czym za chodnik uznaje się wydzieloną część drogi publicznej, służącą do ruchu pieszego, położoną bezpośrednio przy granicy nieruchomości.
Do obowiązków zarządcy drogi, należy jedynie: pozbycie się błota, śniegu, lodu i innych zanieczyszczeń uprzątniętych z chodników przez właścicieli nieruchomości przyległych do drogi publicznej oraz uprzątnięcie i pozbycie się błota, śniegu, lodu i innych zanieczyszczeń z chodników, jeżeli zarząd drogi pobiera opłaty z tytułu postoju lub parkowania pojazdów samochodowych na takim chodniku (art. 5 ust. 4 ustawy o utrzymaniu porządku i czystości w gminach).
Śnieg należy usuwać też z dachów i gzymsów budynków, które bezpośrednio sąsiadują z pasem drogowym. Na właścicielach nieruchomości ciąży również obowiązek usuwania lodowych sopli zwisających z dachu.
Osoby niewypełniające tego obowiązku muszą się liczyć z możliwością otrzymania mandatu w wysokości od 20 do 500 zł zgodnie z taryfikatorem grzywien za wybrane wykroczenia, a nawet pociągnięcia do odpowiedzialności w przypadku doznania przez kogoś uszczerbku na zdrowiu z powodu nieodśnieżonego chodnika.