Planowana inwestycja nosi nazwę „Budowa bus-pasów w ciągu ul. Grunwaldzkiej w Kielcach na odcinku od ul. Podklasztornej do Al. J. Szajnowicza-Iwanowa, wraz ze skrzyżowaniami". Kilka miesięcy temu Miejski Zarząd Dróg w Kielcach przedstawił plan projektowanego przedsięwzięcia i ogłosił konsultacje społeczne.
Rezultatem konsultacji społecznych było przeprowadzenie szczegółowych analiz eksperckich, w których uczestniczyli przedstawiciele MZD, UM Kielce, Zarządu Transportu Miejskiego oraz Politechniki Krakowskiej, którzy na zlecenie ZTM opracowują aktualizację Programu Zrównoważonego Transportu dla Miasta Kielce. W sposób szczególnie wnikliwy analizowano proponowane rozwiązanie projektowe skrzyżowania ulicy Piekoszowskiej z Grunwaldzką, ponieważ obecnie zdecydowana większość kursów jadących od strony Ślichowic skręca w lewo w ul. Piekoszowską (ze względu na warunki terenowo – wysokościowe w pierwotnej koncepcji nie przewidziano możliwości skrętu w lewo).
Eksperci z Politechniki Krakowskiej zaproponowali kilka rozwiązań, m.in. stworzenie specjalnej śluzy dla autobusów, z której dzięki wzbudzanej przez kierowcę sygnalizacji świetlnej, skręt w lewo byłby możliwy tylko dla autobusów. Zaproponowano też inny wariant – uruchomienie komunikacji zbiorowej ulicami Szajnowicza – Naruszewicza – Piekoszowską (założono zmianę geometrii skrzyżowania oraz pierwszeństwa przejazdu na relacji Naruszewicza – Piekoszowska). W wyniku tych sugestii w terenie wykonano wizję lokalną wraz z przejazdem autobusu. To rozwiązanie ostatecznie odrzucono, w związku ze stanowiskiem przewoźnika, który argumentował, że ulica Naruszewicza jest zbyt wąska i ma zbyt duże spadki. Akceptacji nie zyskała także koncepcja ze śluzą (duża liczba kursów na relacji skrętnej w lewo hamowałaby płynność ruchu na jezdni prowadzącej w kierunku Ślichowic).
W toku dalszych analiz uznano, że najlepszym rozwiązaniem będzie zaprojektowanie bezkolizyjnej łącznicy dla komunikacji miejskiej (estakada z ulicy Grunwaldzkiej w ulicę Piekoszowską w relacji lewoskrętnej). Wiąże się to jednak z koniecznością wyjścia poza istniejący pas drogowy i przejęciem prywatnych nieruchomości (także zabudowanych). Pierwotnie takiego wariantu nie przewidywano ze względu na dodatkowe, wysokie koszty. Ostatecznie uznano, że ich poniesienie jest konieczne, aby zoptymalizować funkcjonowanie transportu zbiorowego przy zachowaniu jednoczesnej płynności transportu indywidualnego.
Nowa, powstała w wyniku konsultacji społecznych i analiz eksperckich, koncepcja zakłada również inne włącznie ulicy Starowiejskiej. Nie będzie się ona łączyć z ul. Grunwaldzką lecz Podklasztorną.
Rozwiązania poszczególnych elementów drogi (bus-pasów, ścieżek rowerowych, chodników, zjazdów itp.) oraz docelowej organizacji ruchu analizowane będą na etapie sporządzania projektu budowlanego i wykonawczego.
Prace przy przebudowie Grunwaldzkiej mają rozpocząć się w przyszłym roku i potrwać 18 miesięcy.
Damian Burzyński / MZD KIelce