Mieszkańcy gminy Klimontów mogą starać się o bezpłatne usunięcie azbestu ze swoich posesji. Samorząd zapewnia odbiór, transport i przekazanie do utylizacji. Zdjęcie eternitu z dachu trzeba wykonać we własnym zakresie. Właśnie ruszył nabór wniosków, który potrwa do 29 grudnia.
Azbest był w Polsce bardzo popularnym materiałem budowlanym, ale widomo, że może mieć bardzo negatywny wpływ na ludzkie zdrowie. Zgodnie z dyrektywą unijną musi być usunięty do 2032 roku, dlatego piętnaście lat temu rząd przyjął „Program usuwania azbestu i wyrobów zawierających azbest stosowanych na terytorium Polski". Wsparcie dla mieszkańców w tym zakresie organizują gminy.
W gminie Klimontów taka pomoc organizowana jest już po raz czwarty. Mogą się o nią ubiegać osoby fizyczne posiadające tytuł prawny do nieruchomości na terenie gminy.
- Jest bardzo duże zainteresowanie. Już teraz wydaliśmy około 40 wniosków, a nabór dopiero się rozpoczął – powiedziała Wiesława Adamczak z Referatu Rolnictwa, Gospodarki Gruntami i Spraw Komunalnych Urzędu Gminy w Klimontowie.
Koszty usuwania azbestu w 85 procentach pokrywa Wojewódzki Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej, a gmina pozostałe 15 procent.
Wnioski można składać w Urzędzie Gminy Klimontów.