Budowa węzła Żelazna trwa. Na przełomie maja i czerwca kierowcy przejadą już fragmentem ulicy 1 Maja prowadzącym do ronda Herlinga-Grudzińskiego. Potem drogowcy planują oddać do użytku fragmenty budowanej ulicy Żelaznej i Zagnańskiej.
Obecnie na terenie budowy toczą się intensywne prace przy przejściach podziemnych w obrębie ronda Herlinga-Grudzińskiego. Wykonawca wykonywał tu roboty przez całą zimę bez przerw. Jednocześnie trwają prace przy budowie przejścia pod Aleją IX Wieków Kielc. Płyta denna obiektu jest na ukończeniu, trwa wznoszenie konstrukcji tunelu.
W tym tygodniu rozpoczęły się na dobre roboty przy przekładaniu instalacji sanitarnych oraz wodociągowych na ulicy Czarnowskiej. Jeszcze w kwietniu kierowcy będą musieli przygotować się na kolejną dawkę utrudnień. Tym razem występować będą one na węźle Skrzetle, a spowodowane będą koniecznością budowy włączenia wschodniej jezdni ulicy Zagnańskiej do skrzyżowania z ulicą Jesionową. Ponadto, trwają prace nawierzchniowe i wykończeniowe na już wybudowanych obiektach, montaż wypełnień ekranów akustycznych oraz układanie nawierzchni bitumicznych na nowych jezdniach węzła.
Budowa węzła Żelazna cały czas więc postępuje. Całość prac ma zakończyć się we wrześniu i obecnie wszystko na to wskazuje, że termin ten zostanie dotrzymany. Mało tego, do momentu zakończenia przedsięwzięcia wykonawca udostępni kierowcom kilka nowo wybudowanych odcinków do użytkowania. Pierwszym z nich będzie fragment ulicy 1 Maja prowadzący do ronda Herlinga-Grudzińskiego z łącznicą prowadzącą do ulicy Żelaznej.
- Od początku roku rozmawiamy dość intensywnie z konsorcjum wykonawczym tej inwestycji, bo jest ona niezwykle ciężka i trudna na dużym obszarze miasta. Utrudnienia, które są tym spowodowane, wszystkim nam dokuczają. Chcemy więc zmotywować wykonawcę, żeby udostępniał nam, pomimo jeszcze braku zakończenia całkowitego tej inwestycji, pewnych obszarów, które ułatwiłyby życie mieszkańcom. Wiadomo już, że pierwszym udostępnionym odcinkiem będzie przejazd wzdłuż ulicy 1 Maja i fragmentami łącznicy skrętem w lewo za kościołem Świętego Krzyża w kierunku ulicy Żelaznej i dworca PKP. Na razie będzie to przejazd tylko jednym pasmem, ale sądzę, że i tak ułatwi nam przeprawę przez obszary, które są obecnie zablokowane. Dzięki temu będzie można zintensyfikować i wkopać się głęboko w ulicę Czarnowską, gdzie jeszcze czekają sieci do przełożenia lub dobudowania. Czarnowska będzie zatem całkowicie zamknięta. Chcemy to zrobić w momencie, kiedy uda nam się ustalić z wykonawcą przejazd wzdłuż ulicy 1 Maja, a będzie to możliwe na przełomie maja i czerwca bądź w czerwcu – informuje dyrektor Miejskiego Zarządu Dróg w Kielcach Piotr Wójcik.
Po otwarciu 1 Maja, w następnej kolejności udostępnione będą kolejne odcinki budowanego węzła Żelazna. - Ostatnie spotkanie z konsorcjum odbyło się w zeszłym tygodniu i proszono nas jeszcze o kilka-kilkanaście dni na to, żeby przeanalizować sobie możliwości skoordynowania tych prac tak, żeby móc określić nam następne obszary, które będą możliwe do udostępnienia kierowcom. Próbowaliśmy zasugerować, żeby były to fragmenty ulicy Zagnańskiej bądź Żelaznej – tak żebyśmy w sensie przejazdu wchodzili w tę inwestycję stopniowo i żeby było możliwe uruchomienie wiaduktu, który remontowaliśmy na odcinku między ulicą 1 Maja a torami kolejowymi. Chcielibyśmy to wykorzystać, żeby dało nam to możliwość przeprawy przez tory kolejowe, gdzie w przypadku niezakończonej jeszcze pracy na węźle Żytnia, jest to bardzo istotne dla układu komunikacyjnego – informuje dyrektor MZD.
Damian Burzyński
fot. Zbigniew Masternak