Ruszyła trzynasta edycja prestiżowego konkursu "Najlepszy produkt turystyczny", zainicjowanego przez Polską Organizację Turystyczną, którego celem jest docenienie i zarekomendowanie wyjątkowych obiektów, wydarzeń, szlaków w Polsce. Dwa lata temu jury Certyfikatami POT wyróżniło dwie świętokrzyskie atrakcje: Baseny Mineralne Solec-Zdrój z bazą hotelową w Medical Spa Malinowy Zdrój oraz innowacyjny produkt turystyczny pn. "Świętokrzyski Szlak Przygody". Zwycięzców tegorocznej dwuetapowej rywalizacji poznamy w październiku.
Do 4 września Regionalne Organizacje Turystyczne, Lokalne Organizacje Turystyczne, samorządy terytorialne i gospodarcze, instytucje, fundacje turystyczne, stowarzyszenia, twórcy produktów turystycznych, przedsiębiorcy działający w tej branży oraz organizatorzy turystyki mają możliwość zgłaszania nowatorskich, ciekawych przedsięwzięć. Jak tłumaczy organizator, pojęcie "produkt turystyczny" obejmuje:
- wydarzenie cykliczne - przedsięwzięcie o dużej skali, liczbie osób biorących w nim udział, charakteryzujące się dużą spójnością tematyczną, organizacyjną oraz konkretnym umiejscowieniem w czasie i przestrzeni, takie jak: Dymarki Świętokrzyskie, Przystanek Woodstock;
- pakiet usług turystycznych - Impreza turystyczna - produkt składający się z kilku usług lub usług i dóbr materialnych (rzeczy) oferowanych przez organizatorów turystyki,np.: Małopolska Wieś dla Dzieci, Podziemna eskapada czyli wycieczka z przygodami;
- obiekt - miejsce odznaczające się występowaniem jednej głównej atrakcji (usługi) i dodatkowo kilku usług towarzyszących, mające z punktu widzenia kartograficznego charakter punktowy. Przykładem mogą być: JuraPark Bałtów lub Centrum Słowian i Wikingów w skansenie na Wolinie;
- szlak - produkt turystyczny składający się z wielu miejsc lub obiektów związanych z pewną nadrzędną ideą, połączonych ze sobą wytyczoną, zwykle oznakowaną trasą, np.: Świętokrzyski Szlak Archeo-Geologiczny, Szlak Architektury Drewnianej;
- obszar - wewnętrznie złożony zbiór elementów wyróżnionych ze względu na swoją konkretną lokalizację w przestrzeni, charakteryzującą się walorami turystycznymi jak Beskidzka 5, czy Park Rowerowy Wierchomla.
Do 4 września Regionalne Organizacje Turystyczne mają czas na rozpatrzenie nadesłanych podań i wyłonienie 4 najlepszych produktów turystycznych z własnego terenu, które będą walczyć o Certyfikat POT w etapie ogólnopolskim.
Zdobywca Złotego Certyfikatu POT, wyłoniony przez kapitułę konkursu, otrzyma profesjonalnie przygotowaną kampanię promocyjną w kraju o wartości około 100 tys. zł. Wyniki plebiscytu ogłoszone zostaną 16 października, podczas targów Tour Salon w Poznaniu.
Zainteresowanych szczegółowymi informacjami odsyłamy na stronę internetową Polskiej Organizacji Turystycznej oraz portal konkursu "Najlepszy produkt turystyczny".