Idea Przemysłu 4.0, a więc gospodarki opartej na wiedzy przyświeca tegorocznej, drugiej już edycji Świętokrzyskiego Forum Ekonomicznego. W dzisiejszym (17 listopada) wydarzeniu w Targach Kielce, uczestniczą prezesi największych firm w regionie, przedstawiciele rządu i parlamentu z wiceministrem cyfryzacji Markiem Zagórskim na czele oraz reprezentanci władz samorządowych wszystkich szczebli, w tym marszałek województwa świętokrzyskiego Adam Jarubas.
Informatyzacja, automatyzacja, robotyzacja, innowacyjność dróg 3D, sztuczna inteligencja, wirtualna i rozszerzona rzeczywistość, czy cyberbezpieczeństwo, to podstawowe pojęcia związane z Przemysłem 4.0. Na ile są obecne w naszym regionie, na ile powinny być obecne, o tym rozmawiano dziś, podczas Świętokrzyskiego Forum Ekonomicznego w Kielcach.
Główny panel na Sali Omega zainaugurował Andrzej Soldaty, pełnomocnik wicepremiera Mateusza Morawieckiego do spraw transformacji przemysłowej Gospodarka 4.0, który przybliżył zebranym jak Przemysł 4.0 ma zostać przełożony na praktykę.
- Trudno jest podać definicję hasła dzisiejszego Forum, ponieważ Przemysł 4.0 jest czymś co się dopiero tworzy. Definicja Przemysłu 4.0, będzie dopiero wtedy klarowna, kiedy będziemy wkraczać w piątą rewolucję przemysłową. Obecnie hasło Przemysł 4.0, to zbiorcze pojęcie oznaczające integrację inteligentnych maszyn, systemów oraz wprowadzanie zmian w procesach produkcyjnych. Dotyczy nie tylko technologii, ale też nowych sposobów pracy i roli ludzi w przemyśle - mówił Andrzej Soldaty.
Następnie Marek Zagórski, wiceminister cyfryzacji oraz jeden z najbliższych współpracowników wicepremiera oraz ministra nauki i szkolnictwa wyższego Jarosława Gowina, wypowiedział się na temat: na ile administracja rządowa, poprzez swoją działalność oraz poprzez wpływ na kreowanie prawa, według którego funkcjonują przedsiębiorcy, ma możliwość wspierania tych przemian.
- Jedną z cech Gospodarki 4.0 jest zarządzanie, wykorzystywanie i przetwarzanie danych. Patrząc dziś na największe firmy na świecie, to właśnie w czołówce są te, które zajmują się przetwarzaniem danych. Oferują usługi, aplikacje bazujące na danych. Większość tych danych, które dziś wykorzystuje się w biznesie, to te którymi administruje państwo – instytucje publiczne – mówił Marek Zagórski, wiceminister cyfryzacji. Jak zaznaczył, jednym z elementów, które przyjął rząd jest Program Otwierania Danych Publicznych, który ma ułatwić wszystkim tym, którzy chcą prowadzić biznes w oparciu o dane zawarte w rejestrach państwowych tj. ZUS i NFZ oraz KRS. Jak podkreślił Marek Zagórski, bez nowoczesnej infrastruktury teleinformatycznej, Gospodarka 4.0 nie ma szans na rozwój. Żaden z projektów, jeżeli nie będziemy mieli dostępu do szybkiego Internetu nie ma szans rozwijania się w Polsce lokalnej.
W debacie uczestniczyli m.in.: marszałek województwa Adam Jarubas oraz prezes Specjalnej Strefy Ekonomicznej „Starachowice" Marcin Perz i wicedyrektor Regionalnej Organizacji Turystycznej Jarosław Panek, a także prezes agencji Planet PR Łukasz Wilczyński i prezes Mesko Mariusz Kolankowski.
- Polska potrzebuje dzisiaj aktywnego społeczeństwa, innowacyjnej gospodarki, sprawnej administracji i dobrego prawa – podkreślił marszałek województwa Adam Jarubas. Jak zaznaczył, dzisiaj w obszarze gospodarki, potrzebujemy skoncentrowania się na kilku lub kilkunastu specjalizacjach na szczeblu krajowym oraz w naszym województwie. Kilka lat temu wspólnie z przedsiębiorcami, przedstawicielami nauki, pracowaliśmy nad Strategią Innowacyjności, która wskazała kluczowe specjalności innowacyjne w naszym regionie. Jest to budownictwo, zasoby oszczędne, nowoczesne rolnictwo i przetwórstwo, branża metalowo–odlewnicza i uzdrowiskowa, wspomagane horyzontalnie przez OZE, branże targową i ICT.
Bardzo duże znaczenie ma komponent infrastrukturalny. - Nie ma możliwości rozwoju Gospodarki 4.0 bez równego dostępu regionów, takiego jak świętokrzyskie, do nowoczesnych dróg krajowych, kolejowych. Stąd z nadzieją patrzymy na urzeczywistnienie planów, które są w trakcie realizacji – podkreślił marszałek.
W programie Świętokrzyskiego Forum Ekonomicznego zaplanowano osiem branżowych paneli dyskusyjnych. Poruszona zostanie kwestia eksportu produktów z regionu świętokrzyskiego na rynki międzynarodowe, o czym powiedzą m.in: Zbigniew Rewera z SanExportGroup, Konstanty Kamionka z KH Kipper, Rafał Postuła z Fansuld, Marcin Misztal z Eko-Inż., Szymon Sieradzki reprezentujący firmę Hochel oraz Grzegorz Orawiec, dyrektor Departamentu Polityki Regionalnej Urzędu Marszałkowskiego w Kielcach i Grzegorz Gałuszka, przewodniczący Komisji Strategii i Współpracy z Zagranicą Sejmiku Województwa Świętokrzyskiego. Ważnym punktem będzie też dyskusja o przemyśle zbrojeniowym i jego wpływie na szanse rozwojowe województwa świętokrzyskiego. Udział w niej zapowiedzieli: Mariusz Kolankowski, prezes zarządu Mesko, dr inż. Mariusz Andrzejczak, zastępca dyrektora Centrum Innowacji i Wdrożeń Mesko, dr inż. Daniel Gapiński z Katedry Technik Komputerowych i Uzbrojenia Politechniki Świętokrzyskiej w Kielcach. Na pytanie o „energię przyszłości" Polska 4.0 odpowiedzą: Marek Ryński, wiceprezes Enei Elektrowni Połaniec do spraw technicznych, Ryszard Gliwiński prezes Wojewódzkiego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej w Kielcach oraz jego zastępca Mariusz Goraj. Natomiast temat środków unijnych i pożyczek dla firm przybliżą Marek Szczepanik, członek Zarządu Województwa Świętokrzyskiego, Sergiusz Przywała reprezentujący firmę Przywała Stones, Krzysztof Kobryń z Funduszu Pożyczkowego i Tomasz Jakubczyk z Funduszu Poręczeniowego oraz Karol Kaczmarski ze Świętokrzyskiego Centrum Innowacji Transferu Technologii.
Jedną z części Świętokrzyskiego Forum Ekonomicznego będzie, organizowany po raz pierwszy, Sejmik Turystyczny Województwa Świętokrzyskiego. Udział w obradach o nowych obszarach rozwoju świętokrzyskiej turystyki zapowiedzieli przedstawiciele władz samorządu województwa, przedsiębiorcy, dziennikarze, reprezentanci organizacji turystycznych i pozarządowych, a także specjaliści od kreowania nowych produktów turystycznych, marketingu turystycznego.
- Celem pierwszego Sejmiku Turystycznego Województwa Świętokrzyskiego jest podsumowanie 15. lat działalności Regionalnej Organizacji Turystycznej Województwa Świętokrzyskiego i budowania przez ROT marki "Świętokrzyskie", jak również produktów turystycznych, które funkcjonują w naszym regionie. Istotne będzie także wyartykułowanie, co w przyszłości powinniśmy robić, aby marka ta była jeszcze silniejsza – zaznaczyła Małgorzata Wilk-Grzywna, dyrektor Regionalnej Organizacji Turystycznej Województwa Świętokrzyskiego.
Forum podzielono na cztery obszary tematyczne. Pierwszy dotyczyć będzie m.in. kwestii planowania strategicznego, procesu budowy marki "Świętokrzyskie" i jego słabych punktów, nowych możliwości wykorzystania mediów do promocji. W trakcie drugiego uczestnicy dowiedzą się, jakie korzyści odniosło województwo oraz zainteresowane rozwojem turystyki podmioty i organizacje, realizując projekty z funduszy europejskich. Trzeci panel to prezentacja ciekawych przedsięwzięć stworzonych we współpracy między samorządami, przedsiębiorcami, instytucjami kultury. Ostatnia część debaty naświetli sposób kreowania produktów i usług turystycznych w Internecie.
Głos w dyskusji zabiorą również eksperci marketingu, strategii - Łukasz Wilczyński, prezes Zarządu Planet PR; Iwona Majewska, koordynator Strategii rozwoju turystyki województwa świętokrzyskiego na lata 2006-2014 oraz 2015–2020 oraz Rafał Czajka, specjalista w zakresie e-marketingu, właściciel Agencji Kreatywnej. Przedstawione zostaną też efekty dotychczasowych działań na rzecz marki regionu.
Wydarzeniu towarzyszyć będą: uroczyste wręczenie godła jakości i najlepszym produktom; doroczna gala „Złota 100", podczas której ogłoszona zostanie lista 100 największych świętokrzyskich firm, a najlepszym wręczone nagrody „Diament Świętokrzyski" oraz Gala „Skrzydła 2017", podczas której wręczone zostaną prestiżowe nagrody gospodarcze.
Relacja wideo na żywo dostępna jest na portalu echodnia.eu.