- Targi Kielce włączają się aktywnie w szereg imprez zarówno w regionie, jak i poza nim. Jesteśmy współorganizatorami między innymi Targi Kielce Jazz Festiwal Memorial To Miles i Off Fashion. Prowadziliśmy akcje charytatywne na rzecz alpinisty Pawła Kulinicza, Dominiki Kitlińskiej oraz Niki Rysińskiej, której usunięto dwie nerki, akcje zbiórki krwi podczas imprez targowych - ambulans Jana Pawła II – Krewniacy.Patronujemy i wspieramy konkursy, zawody i wystawy organizowane w całym regionie świętokrzyskim, np. Plebiscyt Sportowiec Roku, mistrzostwa Enduro, Kielce Biegają, Olimpiady Specjalne Kielce 2009, wojewódzki finał Olimpiady Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego. Przede wszystkim jesteśmy sponsorem strategicznym Mistrza Polski VIVE TARGI KIELCE. Wspieramy organizacje i instytucje – np. Muzeum Wsi Kieleckiej, Kielecki Teatr Tańca, BWA, Związek Polskich Artystów Fotografików Okręg Świętokrzyski, Zrzeszenie Sportu i Rehabilitacji START, Stowarzyszenie „Arka Nadziei”, znany niemal na całym świecie kielecki zespół Wołosatki, teatr Ecce Homo, Caritas Diecezji Kieleckiej, Klub Szachowy „Victoria”, Hufiec ZHP „Kielce – Południe” i wiele innych.
- Rok 2009 upłynął pod znakiem ogólnoświatowego kryzysu, który odbił się na wielu firmach z całego świata. A to między innymi one, są klientami Targów Kielce. Jak kryzys wpłynął na sytuację spółki?
- W minionym roku firmy ograniczały swój udział w targach zarówno poprzez zmniejszanie powierzchni wystawowej, jak również w zakresie wyposażenia stoisk i w sposobie. Wstępne statystyki za ubiegły rok są satysfakcjonujące biorąc pod uwagę trudną sytuację gospodarczą. Nieznacznie, bo o niespełna 2 procent, spadła wielkość wynajętej powierzchni oraz liczba wystawców na targach. Zwiększyła się za to liczba zwiedzających i można powiedzieć, że aż w roku kryzysu o 10,2 procent. To ma związek bezpośrednio ze spadkiem liczby wystawców. Ci, bowiem, którzy nie zdecydowali się zbudować stoiska na danej wystawie, przyjechali na nią, by spotkać się ze swoimi kontrahentami. Udało nam się utrzymać dotychczasowy poziom zarówno dzięki dobrym relacjom z klientami, jak i umiejętności konsolidowania się w sytuacjach kryzysowych. Dobitnym tego dowodem był pożar hali targowej wraz z ekspozycją w przededniu najbardziej prestiżowej nie tylko dla nas, ale i w kraju imprezy – Międzynarodowego Salonu Przemysłu Obronnego. Uratowaliśmy wystawę, odbyła się zgodnie z planem, a wyrozumiałość i życzliwość wystawców przerosła nasze oczekiwania.
- Targi Kielce, niegdyś część Międzynarodowych Targów Poznańskich, są obecnie konkurentem wielkopolskiego wystawcy. Jakie mamy szanse w tej rywalizacji?
- My nie konkurujemy, tylko robimy wystawy dla naszych klientów tak by ich zadowolić w zakresie zarówno poziomu i ilości zwiedzających jak również branż, jakie „pokazujemy”. Stąd też badamy rynki i co roku organizujemy nowe wystawy w branżach, na które widać wyraźne zapotrzebowanie. Przede wszystkim, my organizatorzy wystaw, powinniśmy się skupić między innymi na konsolidacji rynku poprzez Polską Izbę Przemysłu Targowego, skupiającą niemal wszystkie ośrodki targowe, poza jednym organizatorem z Zagłębia. To gwarantuje uczciwą konkurencję i rzetelne szacowanie podawanych przez organizatorów targów danych.
- Targi Kielce mogą pochwalić się wieloma imprezami o światowej renomie. Między innymi Międzynarodowy Salon Przemysłu Obronnego czy też SakroExpo. Cz w nadchodzących latach, będzie więcej równie prestiżowych wystaw w kalendarzu Targów?
- Tego byśmy sobie życzyli, ale żeby impreza zyskała taki prestiż jak wspomniane wyżej MSPO, wymaga czasu i lat pracy. Są w naszych targach takie imprezy, których rozwój jest imponujący.
Wyraźny wzrost powierzchni targowej w 2009 roku miały na przykład Kielce Sport-Zima (4,5 procent), Edukacja (21 procent), Sacroexpo (7,42 procent), Kielce Sport-Lato (10,69 procent) i Modny Ślub (98 procent).Co roku w Targach Kielce pojawiają się nowe propozycje dla wystawców i zwiedzających. W 2009 roku były to np. Salon Alkoholi i Używek DRINK – PLUS czy AGROTRAVEL Międzynarodowe Targi Turystyki Wiejskiej i Agroturystyki. Brytyjska firma Mack Brooks Exhibitions, organizator hanowerskich targów EUROBlech, zorganizowała u nas trzydniowe targi technologii obróbki blach BLECH Polska. Na 2010 rok szykujemy jeszcze więcej niespodzianek. W marcu odbędą się Targi Technologii Antykorozyjnych oraz Ochrony Powierzchni EXPO-SURFACE, a miesiąc po nich CZAS DZIECKA czyli Targi Artykułów dla Matki i Dziecka połączone ze szkoleniami dla obecnych i przyszłych rodziców. W czerwcu z kolei zapraszamy Państwa do udziału w EXPOSITIO Europejskim Salonie Nowych Technologii dla Muzeów, Konserwacji Zabytków i Dziedzictwa Narodowego oraz SHOW EXPO Targi Tańca, Rozrywki i Muzyki. Sezon nowości targowych zakończy październikowa wystawa EURO-LIFT. To impreza, która odbywać będzie w cyklu dwuletnim. To z pewnością największe tego typu przedsięwzięcie w Europie Środkowo-Wschodniej. Takiego wydarzenia jeszcze w Polsce nie było. Na Targach EURO-LIFT z pewnością zostaną pokazane wszystkie aktualności dotyczące branży dźwigowej nie tylko w Polsce, ale i na świecie. Impreza będzie doskonałą okazją do zaprezentowania nie tylko krajowych hitów i rynkowych premier dotyczących transportu bliskiego. A tematyka będzie naprawdę szeroka. Od urządzeń dźwigowych i komponentów do wind, napędów, kabin, drzwi i lin windowych począwszy, poprzez sterowniki, systemy kontroli i bezpieczeństwa, elementy obsługowe i wskazujące, hydraulikę, osprzęt i wyposażenia, a na prasie fachowej, prezentacji związków i stowarzyszeń skończywszy. Międzynarodowym Targom Transportu Zbiorowego TRANSEXPO, które należą do czołówki tego typu w Europie, towarzyszyć będą z kolei po raz pierwszy Targi Wyposażenia Stacji Diagnostycznych MOTO-TECH. Jak Państwo widzicie każdy w Targach Kielce znajdzie to co go interesuje najbardziej.
- Jak wyglądają plany rozwoju spółki na najbliższe lata?
- Targi Kielce patrzą w przyszłość z optymizmem. Oprócz kolejnych nowych imprez, jakie planujemy w tym roku, należy wymienić przede wszystkim rozbudowę i modernizację naszego ośrodka. I etap rozbudowy, która w sumie kosztować będzie ponad 170 mln zł można już oglądać. To budowa nowej hali E. Jednokondygnacyjny pawilon stanowić będzie główny element identyfikacyjny Targów Kielce. Jego spiralny kształt, symbolizujący dynamikę targów będzie spójny z ich misją polegająca po części na wysokiej jakości usług, przepływu informacji, wymianie idei, koncepcji oraz nawiązywaniu nowych kontaktów. Komunikację parteru z antresolami zapewnią ruchome schody oraz winda. Hala o konstrukcji bezsłupowej, charakterystyczna dla nowoczesnych ośrodków wystawienniczych z kompletnym zapleczem, umożliwi organizację towarzyszących targom wydarzeń. Na wiosnę 2010 ukończona zostanie przebudowa bramy wjazdowej oraz wart 800 tys. zł terminal z elektroniczną rejestracją wystawców i zwiedzających. W dalszych etapach projektu powstanie Centrum Konferencyjne na 1000 miejsc. Jego wysokość będzie zróżnicowana – cztery kondygnacje oraz wieża widokowa z salą bankietową. Przewidziano także budowę zupełnie nowej hali F. Jak Państwo wiecie jest ona zniszczona po pożarze, jaki miał miejsce w przeddzień Międzynarodowego Salonu Przemysłu Obronnego. Od kilku miesięcy mamy najnowocześniejszą w Polsce, wartą 540 tys. zł, sieć teleinformatyczną, która łączy wszystkie hale wystawowe i część administracyjną Targów Kielce. Umożliwia ona nie tylko podpięcie ponad 2000 komputerów przez wystawców, ale również funkcjonowanie przy każdym z nich telefonu VoIP, który będzie mógł sięgać do danych znajdujących się we wszystkich bazach targów. Sieć pozwoli także na nadawanie na żywo relacji telewizyjnych czy reklam na telebimach we wszystkich halach Targów, co z kolei pozwoli na to, żeby w przyszłości zarabiała na siebie. Wzorowaliśmy się na możliwościach i rozwiązaniach już zastosowanych w targach w Hannoverze.