Umowa na realizację inwestycji pn.: „Budowa północnej obwodnicy Chmielnika w ciągu DW 765 od skrzyżowania z DK 73" została podpisana dziś, 20 czerwca w Urzędzie Gminy w Chmielniku przez dyrektora Świętokrzyskiego Zarządu Dróg Wojewódzkich w Kielcach Damiana Urbanowskiego oraz wykonawcę inwestycji Mirosława Szczukiewicza – prezesa firmy FART Kielce. Celem przedsięwzięcia jest przede wszystkim przeniesienie ruchu pojazdów samochodowych z centrum Chmielnika na nowo zmodernizowany odcinek drogi DW 765 po stronie północnej o dł. ok 2,7 km, co znacznie usprawni komunikację w tym obszarze a przede wszystkim przyczyni się do podniesienia bezpieczeństwa mieszańców. Pierwsze prace rozpoczną się w ciągu najbliższego miesiąca. W uroczystym wydarzeniu uczestniczyli marszałek województwa świętokrzyskiego Adam Jarubas wraz z wicemarszałkiem Janem Maćkowiakiem, Piotr Żołądek, członek Zarządu Województwa Świętokrzyskiego oraz burmistrz Miasta i Gminy Chmielnik Paweł Wójcik.
Budowa obwodnicy realizowana będzie w ramach Programu Operacyjnego Polska Wschodnia 2014 – 2020, Oś priorytetowa II „Nowoczesna Infrastruktura Transportowa", Działanie 2.2 „Infrastruktura drogowa". - W tym przypadku o środki walczyliśmy z 4 innymi województwami w otwartej puli, ponieważ nie było kopert regionalnych – to ogromny sukces i potwierdzenie, że jest to ważne przedsięwzięcie. Łączna kwota inwestycji to ponad 40 milionów złotych, jeśli doliczymy jeszcze wykupy gruntów. Jest to kolejna obwodnica, która powstanie w najbliższym czasie i następne projekty są w drodze, m.in. Włoszczowa, Starachowice. To ogromne wydatki, ale warto - chcemy zapewnić dobre warunki zycia i jakości komunikacji wokół miast powiatowych – podkreśla Adam Jarubas marszałek województwa świętokrzyskiego.
Jak tłumaczy Damian Urbanowski, dyrektor Świętokrzyskiego Zarządu Dróg Wojewódzkich w Kielcach, obwodnica w stronę Staszowa od północy ominie Chmielnik.
- Wybudowane zostanie ok. 2,7 kilometra drogi wojewódzkiej 765 w nowym śladzie, rozpoczynając się na pierwszym od strony Kielce wjeździe do Chmielnika, gdzie na skrzyżowaniu z drogą krajową nr 73 (Kielce-Busko) powstanie pięciowlotowe rondo. Dalej obwodnica przebiegać będzie w kierunku wschodnim, gdzie na skrzyżowaniu z drogą powiatową zaprojektowano wiadukt drogowy dojazdowy. Następnie droga będzie miała przebieg w kierunku południowo-wschodnim do skrzyżowania z drogą powiatową, gdzie z kolei zaprojektowane zostało czterowlotowe rondo. W dalszej części obwodnica przebiegać będzie nadal w kierunku południowo-wschodnim, aż do połączenia, za cmentarzem w Chmielniku, z istniejącym śladem drogi wojewódzkiej nr 765 (tam również wybudowane zostanie rondo). W ramach robót budowlanych planuje się równocześnie przebudowę prawie 1,5-kilometrowego odcinka drogi krajowej nr 73. Przebudowa rozpocznie się na skrzyżowaniu z drogą powiatową, następnie trasa pobiegnie nowym śladem, skrzyżuje się z drogą wojewódzką 765 poprzez pięciowlotowe rondo, by ostatecznie połączyć się z istniejącym śladem drogi krajowej. Inwestycja rozpocznie się w ciągu miesiaca, planowany termin zakończenia prac planowany jest na koniec listopada 2018 roku – dodaje.
Wzdłuż trasy powstanie ciąg pieszo-rowerowy z miejscami obsługi rowerzystów oraz zatoki autobusowe z wiatami przystankowymi. Drogowcy wybudują też przejścia dla płazów i małych zwierząt.
- Jest to budowa bardzo długo przez nas wyczekiwana, przede wszystkim z uwagi na to, że jest coraz większe natężenie ruchu, szczególnie samochodów ciężarowych przez centrum miasta, rynek, gdzie znajduje się wiele zabytkowych kamieniczek, które na skutek wzmożonego ruchu mocno to odczuwają. Ważny jest tez walor turystyczny, będą ścieżki rowerowe oraz ciągi piesze. Obwodnica, która będzie omijała nasze miasteczko, będzie prowadziła przez nowe tereny, o które już pytają inwestorzy – zaznacza Paweł Wójcik burmistrz Miasta i Gminy Chmielnik.