Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad realizuje w kraju nowoczesny model bieżącego utrzymania dróg. Od jesieni będzie on wdrażany na świętokrzyskich drogach.
„Utrzymaj standard" to nazwa nowego projektu zapewniającego kompleksowe utrzymanie dróg krajowych. Sprawdził się już na polskich drogach krajowych o łącznej długości blisko 800 kilometrów i kosztuje mniej o około 30 procent od realizowanego dotąd powszechnie modelu zlecania poszczególnych prac utrzymaniowych różnym wykonawcom. Od października będzie wdrażany na wybranych drogach regionu świętokrzyskiego. Pierwszy przetarg na kompleksowe utrzymanie odcinka drogi ekspresowej S74 Kielce – Cedzyna według nowoczesnego modelu „utrzymaj standard" ogłoszony został właśnie przez kielecki oddział GDDKiA.
- To oznacza, że jeden wykonawca, a nie kilku, jak to było wcześniej, zajmie się całorocznym bieżącym utrzymaniem odcinka drogi. Kolejny przetarg na kompleksowe utrzymanie drogi ekspresowej S7 od Skarżyska do Chęcin ogłoszony zostanie jeszcze w kwietniu. To znacznie usprawni działania i obniży ich koszty. Świętokrzyskie odcinki nowych dróg S7 i S74 będą utrzymywane kompleksowo przez 6 kolejnych lat począwszy od 15 października 2013 roku przez wyłonionych w przetargach wykonawców. Będzie do nich należało m.in. zimowe odśnieżanie, wiosenne koszenie trawy, porządki, drobne naprawy, sprawdzanie i uzupełnianie oznakowania itp. Do tej pory za poszczególne czynności odpowiedzialni byli różni wykonawcy – informuje rzecznik kieleckiego oddziału GDDKiA Małgorzata Pawelec-Buras.
Jak informuje Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad, model „utrzymaj standard" pozwala średnio na około 30-procentową oszczędność. Taki jest wynik analizy już podpisanych 16 kontraktów zawartych od 2010 roku w nowej formule na kompleksowe utrzymanie blisko 800 km dróg w całym kraju. Model "Utrzymaj standard" pozwala zarządcy dróg skupić się na kontroli standardu, jaki wykonawca musi zgodnie z umową utrzymać. Standardy te są określone dla każdej klasy drogi krajowej i pod tym względem jednolite w całej Polsce. GDDKiA przyjęła zasadę, że każda nowo oddana do użytku droga będzie teraz utrzymywana w nowym modelu.
Damian Burzyński / GDDKiA
fot. Zbigniew Masternak