Rozpoczęty kilka lat temu projekt rozwoju systemu komunikacji publicznej w Kielcach, według władz miasta, przeprowadzany jest wzorcowo. W najbliższej przyszłości do programu włączone zostaną kolejne inwestycje.
Dziś w Urzędzie Miasta odbyło się spotkanie, na którym przedstawiono aktualny stan realizacji projektu pn. „Rozwój systemu komunikacji publicznej w Kieleckim Obszarze Metropolitarnym". Współfinansowany z Unii Europejskiej projekt ruszył w 2011 i składał się z pięciu dużych zadań, których zrealizowaniem zajęło się miasto. Jego celem jest zwiększenie konkurencyjności regionu oraz rozwój funkcji metropolitalnych miasta Kielce poprzez poprawę jakości infrastruktury drogowej i transportu
- Jest to największy projekt infrastrukturalny, jaki realizujemy w naszym mieście od kilku lat. Projekt finansowany jest z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w ramach Programu Operacyjnego Rozwój Polski Wschodniej. Całe przedsięwzięcie jest o tyle duże, że wdrażaniem go zajmuje się kilka jednostek, w tym Miejski Zarząd Dróg i Zarząd Transportu Miejskiego – przypomniał tytułem wstępu Mieczysław Pastuszko, dyrektor Wydziału Projektów Strukturalnych i Strategii Miasta w kieleckim ratuszu.
Cztery z pięciu przedsięwzięć projektu zostało już zakończonych. W trakcie realizacji jest jeszcze jedno największe zadanie – budowa węzła Żelazna. Wcześniej ukończono następujące inwestycje: Budowę ulic usprawniających obsługę komunikacyjną w rejonie Targów Kielce, budowę pętli i zatok autobusowych na terenie całego miasta, zakup 40 autobusów komunikacji miejskiej wraz z automatami do sprzedaży biletów, a także zakup i montaż elektronicznych tablic informacyjnych i stacjonarnych automatów z biletami. Wartość wszystkich zadań wynosi ponad 300 mln zł, natomiast wydatki kwalifikowane to kwota ponad 270 mln zł., z czego 85% środków pochodzi z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego.
Pełnomocnik prezydenta ds. realizacji projektu Tadeusz Sayor podkreślił, że projekt przeprowadzany jest bardzo sprawnie i w porównaniu do innych województw, w których też realizowane są podobne, kielecki wypada zdecydowanie najlepiej. - Na ich tle nasz wyróżnia się bardzo korzystnie, jest wręcz przeprowadzany wzorcowo. Z tamtych województw przyjeżdżają delegaci, aby podpytywać nas, jak osiągamy takie sukcesy. Kielecki Park technologiczny, który jest instytucją opiekującą się projektem, wszędzie nas stawia za dobry przykład. Chwalą nas też w Unii Europejskiej – mówił z dumą wiceprezydent Sayor.
Jednym z największych sukcesów miasta są wielomilionowe oszczędności, które pozwolą na poszerzenie całego projektu i przeprowadzenie kolejnych inwestycji. - Udało nam się w tym projekcie zaoszczędzić ok. 90 mln zł i zwróciliśmy się o możliwość wykorzystania tej kwoty na realizację dodatkowych zadań. Ponieważ jest to projekt bardzo duży, decyzję w tej sprawie musiała podjąć Bruksela i uzyskaliśmy już pozytywna odpowiedź. Normalnie nie stosuje się takiej procedury, ale ponieważ nasz projekt realizowany jest w sposób wyjątkowo sprawny, a przedstawione dodatkowe projekty wpisują się znakomicie w cel tego projektu, Unia w tej wyjątkowej sytuacji zgodziła się na wykorzystanie oszczędności na projekty dodatkowe – poinformował wiceprezydent Sayor.
Zaktualizowany wniosek z uzasadnieniem dodatkowych zadań w ramach projektu złożony został 5 kwietnia. Teraz wniosek ten podlega ocenie ekspertów Polskiej Agencji Rozwoju Przedsiębiorczości. - W tym momencie nasz projekt obejmuje aż 13 zadań inwestycyjnych. Największe z tych dodatkowych zadań dotyczy budowy buspasów w ciągu ulicy Grunwaldzkiej i alei Szajnowicza-Iwanowa. Wartość tej inwestycji wynosi 52 mln zł. Przedsięwzięcie obejmuje m.in. przebudowę ok. 2300 m dróg, ok. 2500 m buspasów w obu kierunkach – poinformował z-ca dyrektora Wydziału Projektów Strukturalnych Dariusz Salwa.
Pozostałymi dodatkowymi zadaniami w projekcie są:
- budowa buspasa w ciągu ulic Tarnowska – Źródłowa – al. Solidarności
- budowa pętli autobusowej na Bukówce wraz z parkingiem przesiadkowym i infrastrukturą towarzyszącą oraz budowa pętli manewrowej dla autobusów komunikacji miejskiej przy ul. Sikorskiego
- wprowadzenie Systemu Kieleckiej Karty Miejskiej
- Zwiększenie bezpieczeństwa w komunikacji miejskiej obsługującej Kielecki Obszar Metropolitarny poprzez wyposażenie wszystkich autobusów w monitoring wizyjny
- uzupełnienie sieci elektronicznej informacji pasażerskiej o 36 tablic przystankowych
- budowa zintegrowanych nowoczesnych peronów przystankowych
- budowa pętli autobusowej przy ul. Olszewskiego w rejonie Kieleckiego Parku technologicznego wraz z przebudową ul. Olszewskiego pod potrzeby buspasów i ścieżki rowerowej
Całkowite rozliczenie projektu z jego realizacji powinno nastąpić do połowy 2015 roku.
Damian Burzyński
fot. Zbigniew Masternak