Chęć zdobycia doświadczenia, funduszy na edukację, podróże czy własne potrzeby, sprawiają, że Polacy często wybierają pracę za granicą jako sposób na szybkie wzbogacenie się. Planując podjęcie zatrudnienia poza krajem, przegladają internetowe ogłoszenia, ale nie analizują ich, nie sprawdzają potencjalnego pracodawcy, pochopnie decydują się na wyjazd, co często kończy się dramatem. Dlatego Stowarzyszenie PoMOC, ATERIMA MED z Grupy ATERIMA oraz Stowarzyszenie Inicjatywa Mobilności Pracy przygotowało kampanię informacyjną na temat "Bezpiecznej pracy w wakacje". Jej celem jest zwrócenie uwagi na zjawisko współczesnego niewolnictwa i handlu ludźmi.
Katarzyna Leszczyńska-Bohdan, manager akcji, wyjaśnia, że 20 proc. naszych rodaków nie orientuje się co należy zrobić, aby wyjazd do pracy za granicę był bezpieczny. - Szczególną uwagę należy zwrócić na następujące elementy, znamionujące nieuczciwego pracodawcę:podejrzanie wysokie zarobki w porównaniu ze stawkami rynkowymi, brak wymagań co do doświadczenia, niewielki zakres obowiązków, zbyt atrakcyjne warunki zakwaterowania, praca „od zaraz" oraz brak pełnych informacji o pracodawcy. Nieufność powinny wzbudzić także informacje o szkoleniach, za które trzeba dodatkowo zapłacić czy nieobecność danego podmiotu w sieci - podkreśla Katarzyna Leszczyńska-Bohdan i dodaje, że ofiarą handlu ludźmi może stać się każdy.
O łatwowierności Polaków pomysłodawcy przedsięwzięcia przekonali się przeprowadzając eksperyment, w którym sprawdzono świadomość zagrożenia handlem ludźmi. Stworzono fikcyjną postać oszusta Zbigniewa, poszukującego osób zainteresowanych pracą opiekunki osób starszych w Niemczech. Anons, zawierający podane wyżej oznaki nierzetelności pracodawcy, opublikowano na 17 portalach ogłoszeniowych. W ciągu miesiąca na skrzynkę e-mailową Zbigniewa spłynęło ponad 360 odpowiedzi. Większość odpisujących deklarowała chęć zatrudnienia. - Wnioski z eksperymentu budzą niepokój. Polacy nie posiadają wystarczającej wiedzy o tym, jak zadbać o swoje bezpieczeństwo poszukując pracy za granicą. Mam nadzieję, że akcje takie jak "Bezpieczna praca w wakacje" podniosą świadomość osób wyjeżdżających zarobkowo - mówi Stefan Schwarz, ekspert rynku pracy, pełnomocnik Zarządu ds. komunikacji w Grupie ATERIMA.
Na podstawie zebranych danych na stronie kampanii bezpieczny-wyjazd.eu został opublikowany krótki raport oraz przewodnik zatytułowany "Nie bądź ofiarą!" z przydatnymi informacjami na temat bezpiecznej pracy za granicą, wskazówkami jak rozpoznać podejrzane ogłoszenie oraz nieuczciwego pracodawcę oraz gdzie szukać pomocy w sytuacji zagrożenia. Publikacjom towarzyszy quiz, który w przewrotny sposób umożliwia sprawdzenie poziomu wiedzy z zagrożenia handlem ludźmi oraz szereg infografik ilustrujących ten palący problem współczesnych czasów.
Anna Dulak/inf. prasowa "Bezpieczna praca w wakacje"