Procedury i zasady wydawania karty parkingowej dla osoby niepełnosprawnej
Karta parkingowa jest dokumentem obowiązującym na terenie całej Unii Europejskiej. Uprawnia ona osobę niepełnosprawną do korzystania z miejsc parkingowych na parkingach publicznych, oznaczonych symbolem wózka inwalidzkiego lub tzw. koperty.
Nowe zasady wydawania kart parkingowych dla osób niepełnosprawnych obowiązują od 1 lipca 2014r.
Na mocy znowelizowanej ustawy z 20 czerwca 1997 r. - Prawo o ruchu drogowym wydane do tej pory (przed 1 lipca) karty parkingowe zachowają ważność do 30 listopada 2014 r.
Zgodnie z nowymi zasadami kartę parkingową będą mogły otrzymać:
→ osoby niepełnosprawne zaliczane do znacznego lub umiarkowanego stopnia niepełnosprawności mające znacznie ograniczone możliwości samodzielnego poruszania się,
→ osoby niepełnosprawne, które nie ukończyły 16 roku życia, mające znacznie ograniczone możliwości samodzielnego poruszania się,
→ placówki zajmujące się opieką, rehabilitacją lub edukacją osób niepełnosprawnych, mających znacznie ograniczone możliwości samodzielnego poruszania się.
Warto podkreślić, że osoby z umiarkowanym stopniem niepełnosprawności będą mogły otrzymać kartę parkingową jedynie w przypadku ustalenia przyczyny niepełnosprawności oznaczonej symbolem: 04-O (choroby narządu wzroku), 05-R (upośledzenie narządu ruchu) lub 10-N (choroba neurologiczna).
Osoba niepełnosprawna powinna złożyć wniosek o wydanie karty osobiście (z wyjątkiem osób poniżej 18. roku życia lub całkowicie ubezwłasnowolnionych, za które czynią to rodzice lub opiekunowie prawni) do przewodniczącego Powiatowego Zespołu do spraw Orzekania o Niepełnosprawności w Kielcach (ul. Wrzosowa 44, poziom 0, p. 56, tel. 41 200 16, 39, 40, 41).
Do wniosku należy załączyć: aktualną fotografię o wymiarach 35x45, dowód uiszczenia opłaty za wydanie karty - 21 zł, oświadczenie o posiadaniu prawa do sprawowania odpowiednio władzy rodzicielskiej, opieki lub kurateli (w przypadku osób poniżej 18. roku życia, ubezwłasnowolnionych całkowicie lub ubezwłasnowolnionych częściowo).
Przy składaniu wniosku należy także dołączyć do wglądu orzeczenie o niepełnosprawności, o stopniu niepełnosprawności lub o wskazaniach do ulg i uprawnień.
Osoba ubiegająca się o kartę parkingową w terminie 30 dni od złożenia wniosku spełniającego wymogi formalne, otrzyma informację o terminie i miejscu odbioru karty.
Od 1 lipca 2014 r. kartę parkingową umieszcza się za przednią szybą pojazdu, a jeśli pojazd nie posiada przedniej szyby - w widocznym miejscu w przedniej jego części w sposób eksponujący widoczne zabezpieczenia karty oraz umożliwiający odczytanie jej numeru i daty ważności.